Frågor och svar

Dela

Om du är ute efter att testa ljusterapi kanske du har en hel del frågor som du vill ha snabba svar på. Nedan har vi därför samlat de vanligaste frågorna när det kommer till ljusterapi.

Vad är skillnaden på gryningslampa och ljusterapilampa?

Båda lamporna påverkar kroppens reaktioner på ljus. För att förenkla det hela så skapar gryningslampan en mjukstart och ett bättre uppvaknande på morgonen. Ljusterapilampan ser sedan till att hålla en god vakenhet under dagen.

Känner du igen dig mera i SAD-symtomen är ljusterapilampan viktigast. Lider du av lättare vintertrötthet räcker det oftast med gryningslampa. Många som tar hjälp av ljusterapi använder bägge produkterna. Då får du ett behagligt uppvaknande och en god energinivå under dagen.

Är ljusterapi skadligt för ögonen?

Nej, vem som helst som är vid god hälsa kan använda sig av ljusterapi. Du kan på ett säkert och effektivt sätt återställa din energinivå under årets mörka månader. Ljusterapi uppfyller alla stränga säkerhetskrav. Den integrerade elektroniken säkerställer ett flimmerfritt ljus och är helt fri från skadliga UV-strålar.

Kan man få biverkningar av ljusterapi?

Under de första dagarna kan vissa människor få lätt huvudvärk eller rinnande och ansträngda ögon. Symtom som huvudvärk eller rinnande ögon försvinner vanligen efter några dagar. Om inte, bör du rådfråga din läkare innan du fortsätter med dina ”ljusbad”.

När ska man inte använda ljusterapi?

De flesta kan använda sig av ljusterapi, men lider du av något av följande bör du först rådfråga en läkare.

  • Personer som har grå starr.
  • Personer som lider (eller har lidit) av allvarliga depressioner.
  • Personer som är överkänsliga för ljus (exempelvis p.g.a epilepsi).
  • Personer som ordinerats mediciner, även malariatabletter.
  • Personer som lider av högt blodtryck.
  • Personer som har diabetes.

Vad är serotonin?

Serotonin är en neurotransmittor, en substans som hjälper en nervcell med att sända signaler till nästa nervcell i hjärnan. Brist på serotonin är känt för att vara en bidragande orsak till bl.a. vinterdepression.

Serotoninet bildas av ämnet tryptofan, som finns i kolhydratrika produkter. Det är därför många får ett ökat sug efter sötsaker om vintern när serotoninnivån är låg. Många medicinska experter och forskare har påvisat att frånvaron av ljus, dvs dagsljus i tillräckligt stor dos, kan påverka oss mycket negativt.

Kan ljusterapi motverka jet-lag?

Det finns inga bevisade effekter att ljusterapi kan motverka jet-lag. Men en del forskning visar på att man kan justera och ändra sin biologiska rytm med hjälp av artificiellt ljus. Det finns personliga ljusterapilampor som enkelt kan tas med på resor och en klarljuslampa på 2000 lux sägs minska jet-lag-perioden med ungefär hälften.

Vad är lux?

Enheten lux är den så kallade belysningsstyrkan som är lumen per kvadratmeter, d.v.s. hur mycket av ljuskällans ljusflöde som träffar en bestämd yta. Lux använder tillverkarna av ljusterapilampor för att tala om hur mycket lux du får beroende på avstånd du har från lampan.

Jämförelse av ljusmängd i olika miljöer:

  • Belysning i hemmet: 50 – 60 lux.
  • På kontoret: 500 – 600 lux.
  • Utomhus i klart solsken: 90 000 – 100 000 lux.
  • Sommar molnigt: 25 000 – 40 000 lux.
  • Från en ljusterapilampa: 2000 – 10 000 lux.